به گزارش راهبرد معاصر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری شرایط کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس، برگزار شد اظهار کرد: ما در اسفند و فروردین با تلاش پیگیر و همدلی و وفاق ملی و گرد هم آمدن همه نیروها توانستیم حول یک محور رکورد تاریخی در مبارزه با بیماری کرونا در جهان ثبت کنیم. دیروز جلسهای در خدمت عزیزان وزارت راه و شهرسازی بودم و یادآور آن شدیم که بعد از رسیدن این طوفان به کشورهای اروپایی، فوج عظیمی از هموطنان ما به دلیل گرفتاری که در کشورهای اروپایی پیش آمد، خواستار بازگشت به کشور شدند و ما هواپیماهایی میفرستادیم تا این عزیزان را به وطن بازگردانیم.
سادهانگاری و رفتار متفاوت ویروس علت موج های دوم و سوم کرونا
وی افزود: بعد از آن ایام به دلایل متعددی که مهمترین آن سادهانگاری و رفتار متفاوت ویروس بود، گرفتار امواج دوم و سوم بیماری شدیم. در جلسهای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان تکالیف جدیدی به عهده دستگاهها گذاشتند و یک سرفصل بسیار مبارک و مهمی در استمرار مدیریت بیماری کرونا آغاز شد و یکی از دستورات مهم رهبر انقلاب تشکیل یک قرارگاه عملیاتی برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا بود و خلاء ان در طول این مدت احساس میشد چرا که خیلی از پیشنهادات ما مصوب میشد اما این مصوبات اجرا نمیشد.
نمکی گفت: یک بال مدیریت بیماری در اختیار ما نبود و بالمان بسته و شکسته بود که با تشکیل قرارگاه و حضور وزیر کشور در راس این قرارگاه، عملیات اجرایی سامان جدیدی پیدا کر . تکلیف دومی که مقام معظم رهبری تعیین کردند این بود که تعیین مصادیق محدودیتها در وزارت بهداشت صورت گیرد و این حرکت سبب شد دوستان ما در وزارت بهداشت با هماهنگی همکاران وزارت کشور یک مجموعهای از شیوه نامهها را تدوین کنند که دیروز در جلسه ستاد ملی مورد اقبال رییس جمهور و اعضای ستاد قرار گرفت.
اجرای محدودیت از اول آذر دیر اما مغتنم است
وزیر بهداشت گفت: گرچه ما به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور نیازمند تسریع در اعمال محدودیتها بودیم اما عزیزان به دلیل پیشنیازها و ضرورتهایی که باید ایجاد میشد، اجرای آن را به اول آذرماه موکول کردند. گرچه اعمال محدودیت از اول آذرماه برای ما دیر است اما همین هم مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم و ترجیح دادیم محدودیت ها درست اما با تاخیر اجرا شود، تا اینکه با عجله و شکسته و نیمبند اجرا شود.
نمکی ادامه داد: اتفاق دیگری که افتاد و ما معتقدیم اگر این پکیج را با هم اجرا نکنیم با اعمال محدودیتهای صرف نخواهیم توانست بیماری را مدیریت کنیم، بحث طرح تشدید غربالگری و تشدید دنبال کردن موارد مثبت است. در این طرح جدید که استمرار شیوه قبلی مدیریت ما در غربالگری بیماری است مانند زمانی که تستهای تشخیصی روزانه را از ۱۲۰۰ تست در روز به ۲۵ هزار تست رساندیم و همینطور ۷۸ میلیون شهروند را با کمک نیروهای بسیج و سازمان هلال احمر و سایر دستگاههای اجرایی غربالگری کردیم و اینکار بار بیمارستانی را کاهش داد و کمتر از ۶۰ روز توانستیم میزان اشغال تخت بیمارستان را با بیمار مبتلا به کرونا به ۲۰ درصد و میزان مرگ و میر را به کمتر از ۴۰ نفر در روز برسانیم. این رکورد در مدت حداکثر ۵۵ روز یک رکورد تاریخی و افتخار ملی برای جمهوری اسلامی ایران در جهان است. اکنون قرار است همین راه را با همت بیشتر دنبال کنیم.
وزیر بهداشت اظهار کرد: ما از این پس بیشتر بر اجرای شیوه نامه ها نظارت میکنیم به آموزش همگانی میپردازیم و مقام معظم رهبری محوریت را به وزارت بهداشت سپردند و در وهله سوم بیماریابی زودرس و انجام تستهای فراوان است که ما میزان تستها را از ۲۳ تا ۲۵ هزار تست در روز به حدود روزی ۴۰ هزار رساندیم که همگی با شیوه PCR است و ان شاءلله با تولید کیتهای داخلی و احتمالا رسیدن کیتهای کرهای ما این کار را به روزی ۱۰۰ هزار مورد افزایش خواهیم داد.
نمکی افزود: تستهایی که به شکل رپید یا سریع هستند، بیش از ۲۰ دقیقه وقت نمیگیرند، تعداد زیادی از گروه هدف را می توان به این کیت ها نتیجه را به سرعت مشخص کرد و در ظرف ۲۵ دقیقه تکلیف بیمار را چه ورودی به کشور باشد چه گروههای هدف مثل رانندگان ناوگان عمومی، پرسنل دستگاه دولتی و... مشخص میکند. پس از آن بلافاصله تماسهای نزدیک فرد بیمار شناسایی میشود و به ازای هر کیس مثبت خود را مکلف میدانیم ۱۰ کیس دیگر را بررسی کنیم و افرادی که با فرد آلوده تماس داشتند را پیدا کنیم.
وی افزود: مرحله بعد قرنطینه است که قرنطینه این افراد را با کمک وزارت ارتباطات انجام میدهیم و مجهز به ابزارهایی هستیم که افرادی که در قرنطینه قرار میگیرند را رصد کنیم تا اگر کسی از قرنطینه خارج شد او را مجددا به قرنطینه بازگردانیم. همچنین قرار است با همراهی وزیر گردشگری و صنایع دستی، به شناسایی محلهایی مثل هتلها، مسافرخانهها و اقامتگاههایی بپردازیم که در اختیارمان قرار گیرد برای قرنطینه کردن افرادی که امکان قرنطینه در منزل ندارند یا از نظر اقتصادی نیازمند نگهداری در محل عمومیتری با حمایتهای دوره ۱۴ روزه قرنطینه هستند استفاده کنیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد: قرنطینه ما دو گونه است، اول قرنطینه افراد با تست مثبت PCR یا آنتیژن و دوم قرنطینه معکوس افرادی که ممکن است بیمار نباشند ولی بیماری زمینهای دارند و یا سن بالای ۶۵ سال دارند که باید در محلی نگهداری شوند و تحت حمایت باشند و نیازمندی آنها را برای خروج از منزل چه برای امور اجرایی و چه برای تهیه مایحتاج به حداقل برسانیم. این جمعیت حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که مرگ و میر ۸۸ درصدی در کرونا مربوط به این افراد است و در نهایت درمان سرپایی و زودرس با پروتکل دارویی موثری که در کمیته علمی تدوین شده باید بتوانیم طول دوره درمان را به حداقل برسانیم و ابتلای بیمار را به فاز التهابی هفته دوم بیماری به حداقل برسانیم، از تعداد افراد بستری در بیمارستانها بکاهیم و در نتیجه بتوانیم در کاهش مرگ و میرها موفق باشیم.
وی با اشاره به شاخصها و اهدافی که تدوین شده است، تصریح کرد: در این راستا نیازمند کمک سازمان یافته افراد کاردان هستیم، بدون تردید سیاستگذاری، اجرای قسمتهای بهداشتی درمانی و نظارت عالیه و سیاستگذاری وزارت بهداشت است اما دو دستگاه بسیار مهم شامل اول عزیزان بسیجی که بر اساس طرحی که همکاران تدوین کردند و بر اساس تجربیات بسیار گسترده و قدیمی بنده در ریشهکنی فلجاطفال و طرح ملی کنترل فشار خون و مرحله اول مدیریت کرونا از عزیزان بسیج در قسمت اجرایی، حمایتی و قرنطینه کمک میگیریم. اما دستگاه دیگر که مجهز به کمک جوانان هلالاحمر است قرار است به ما کمک کند تا از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفری و همچنین نیروهای سازمانی مجموعه در تمام ابعاد بویژه بحث آموزش استفاده کنیم.
نمکی تاکید کرد: این حرکت به شیوه محله محور و خانواده محور و استفاده از ظرفیت هرخانه یک پایگاه سلامت خواهد بود. تردید ندارم با به کارگیری این دوبال پرواز در اوج گیری از ویروس و اجرای قوی پروتکلها و طراحی همکاران بنده در مدیریت بیماری و بیماریابی زودرس و کاهش موارد بستری و در نهایت کاهش مرگ و میر که در یک ماه آینده با رعایت بیشتر مردم و همکاران من و وفاق ملی بیشتر و میانجیگری سازمانهای مردمنهاد، خواهیم توانست در کاهش موارد بیماری و مرگ و میر به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز جهان باشیم.
باشگاه خبرنگاران